Het gaat om de volgende 7 straten:
- Jozef De Keyzerstraat
- Viooltjeslaan
- Sportpleinstraat
- Beekstraat (voorbij GC De Kam richting Sportpleinstraat)
- Louis Marcelisstraat (van het gemeentehuis tot aan de kruising met de Gergelstraat)
- 't Veldeke
- Wijngaardlaan (vanaf huisnummer 25 tot aan de kruising met de Louis Marcelisstraat)
Later komen er nog fietszones bij.
Maandag 1 juli en dinsdag 2 juli van 16u tot 18u zal de politie een sensibiliseringsactie in de fietszone houden om de nieuwe verkeersmaatregel onder de aandacht te brengen.
Naast de verkeersborden komen er ook grondmarkeringen, die door een externe partner zullen worden aangebracht. Deze heeft echter vertraging opgelopen door de regenachtige maanden van de afgelopen tijd.
Een fietszone, wat is dat?
Een fietszone is een zone straten waar fietsers op de eerste plaats komen. Auto’s, moto’s en openbaar vervoer mogen er rijden, maar ze zijn er meer te gast. Zo’n zone verhoogt de verkeersveiligheid en zorgt voor rustigere straten.
- De snelheid is beperkt tot 30 km/u voor al het verkeer, ook voor de fietsers zelf. Deze snelheidslimiet geldt altijd, ook als er geen fietser te zien is.
- Gemotoriseerd verkeer mag fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Fietsers mogen elkaar en/of gemotoriseerd verkeer wel inhalen. Dat moet gebeuren langs links, tenzij er een file is, dan mag het ook langs rechts.
- Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken.
- De andere verkeersregels blijven gelden. Zo moeten zowel fietsers als voertuigen voorrang van rechts geven waar geldig.
- De fietszone wordt aangeduid met de toepasselijke verkeersborden.
Gemeentelijk mobiliteitsplan
De nieuw aangelegde fietszones kaderen in het groter mobiliteitsplan van onze gemeente. Het doel van het mobiliteitsplan is alle inwoners van de gemeente een veiligere, rustigere en gebruiksvriendelijkere mobiliteit te bieden, waarbij iedereen zijn plaats vindt, ongeacht het vervoermiddel, en dit dankzij een evenwichtigere verdeling van de openbare ruimte tussen zwakke (voetgangers, mensen met beperkte mobiliteit, fietsers, …) en gemotoriseerde gebruikers.